Monday, February 16, 2009

Yang baik dibals baik.....yang jahat.......

Pembuat Filem Fitna di Halau oleh Kerajaan UK

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

Pengarang filem fitna serta ahli Parlimen Belanda, Geert wilders yang menghina Islam mellaui filem pendek ciptaanya itu hari ini (12 Feb 2009) menerima tamparan hebat dari kerajaan British apabila TIDAK DIBENARKAN dan DIHALAU dari memasuki United Kingdom. Geert wilder yang sampai di Lapangan Terbang Heathrow, London dengan marahnya mengatakan kerajaan United Kingdom sebagai pengecut, selain menyatakan :-

‘ a very sad day to democrary'

Dan juga mengutuk Perdana Menteri UK, Gordon Brown sebagai

"biggest coward in Europe".

fitna.jpg

Geert sebenarnya dijemput oleh salah soerang ahli parliemn Uk dari Independence Party untuk melihat bersama tayangan filem fitna. Setiausaha Luar berkata filem tersebut adalah :-

extreme anti-Muslim hate and we have very clear laws in this country

Manakala Perdana Menteri belanda pula memberikan komen bahawa filem itu :

"no purpose other than to offend"

Pelbagai pihak di UK menyokong larangan tersebut tentunya bagi bersikap adil kerana UK sememangnya mempunyai polisi melarang seseorang individu yang dianggap extremist, sama ada dari kalangan Muslim, dan lain-lainnya.

Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi sebelum ini tidak dibenarkan memasuki UK kerana digelar extremist oleh kerajaan UK disebabkan pendirian beliau bahawa homosexual adalah satu penyakit dan pengebom berani mati sebagai syahid dan digalakkan.

Namun demikian terdapat beberapa individu Muslim di UK yang tidak sependapat untuk melarang kemasukan Geert Wilders dengan hujjah bahawa inilah masanya mereka boleh berdebat secara terbuka berkenaan Al-Quran dan Islam dengan Geert Wilders.

Manakala di Belanda pula, Geert Wilder sedang berhadapan dengan kemungkinan perbicaraan atas tindakannya di mahkamah. (sumber)

KESIMPULAN

Apapun pendapat anda sama ada untuk setuju atau tidak dengan tindakan kerajaan UK, saya kira Geert Wilders layak merasa kepanasan hasil tindakannya yang tiada sebarang tujuan kecuali menyerang umat Islam tanpa kefahaman sebenar berkenaan Islam. Geert Wilders juga dimalukan oleh kerajaan UK apabila disambut terus dari kapalterbang, dan disumbat di dalam bilik tahanan di airport beberapa minit, dirampas passport dan dimaklumkan bahawa dia ‘you are not welcome here in UK'.

Ini membuktikan, bantahan-bantahan sama ada dalam bentuk demonstrasi, memorandum, kecaman di media, blog masing-masing dan lain-lain di seluruh dunia setiap kali terdapat usaha mempermainkan Islam adalah PENTING dan boleh memberikan kesan dan tekanan semula kepada si pelaku.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

13 Feb 2009

No comments:

Post a Comment